دعوت به نماز

نماز معنادهنده و جهت دهنده به زندگی آدمی است.

دعوت به نماز

نماز معنادهنده و جهت دهنده به زندگی آدمی است.

مشخصات بلاگ
دعوت به نماز

نمازهایت را عاشقانه بخوان؛ حتی اگر خسته‌ای یا حوصله نداری، قبلش فکر کن چرا داری نماز میخوانی و با چه کسی قرار ملاقات داری...
آن وقت کم کم لذت میبری از کلماتی که در تمام عمر داری تکرارشان میکنی...
تکرار هیچ چیز جز نماز در این دنیا قشنگ نیست...

"شهید مصطفی چمران"

بایگانی
نویسندگان

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است




  • Monavvareh Taqani

 در یکى از روستاهاى فیروزکوه ، جلسه بزرگداشت شهدا برپا بود و شهید امیر سپهبد صیاد شیرازى به عنوان سخنران دعوت شده بود.

پس از مداحى و چند برنامه مرسوم دیگر از شهید صیاد خواستند سخنرانى بکند.

ایشان پشت تریبون قرار گرفت و پس از شروع به صحبت با نام خداوند تبارک و تعالى و درود و صلوات بر پیامبر و آلش (علیهم السّلام) فرمود: روزى جلسه مهمى در مورد جنگ خدمت حضرت امام بودیم ، وقت نماز شد ، امام وضو گرفت و به نماز ایستاد و ما هم به تبع امام فهمیدیم وقت نماز است و نماز بر همه چیز ترجیح دارد.

عد شهید صیاد شیرازى با اشاره به وقت نماز به حضار فرمود: الان هم وقت نماز هست اگر خواستید بعد از نماز براى شما سخنرانى مى کنم. صحبت را تمام کرد و صفهاى نماز تشکیل شد و همانجا در اول وقت نماز جماعت برپا شد.

 روزنامه جمهورى اسلامى ، 20 اردیبهشت سال 78، ش 5774، ص 12.

  • Monavvareh Taqani

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را به جماعت خواندند اما دیدند آن روز، علی علیه السلام به مسجد نیامده است. حضرت، در خانه امیرمؤمنان رفتند و پرسیدند چرا او در نماز جماعت شرکت نکرده است؟!

فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: علی دیشب تا صبح مناجات داشت و صبح از خستگی، نمازش را در منزل خواند.

حضرت فرمودند: به او بگویید به جای مناجات طولانی، مقداری بخوابد ولی نماز جماعت صبح را از دست ندهد.

آری، خوابی که مقدمه نماز جماعت باشد بهتر از مناجاتی است که حال جماعت را از بین ببرد

  • Monavvareh Taqani

برادر و خواهرم بنگر چگونه نماز میخوانی!!!

 

 نمازی که سریع خوانده میشود نماز موشکی است...

نمازی که برای رسیدن به مقام و موقعیت خوانده میشود نماز پفکی است...

نمازی که با غفلت قضا میشود نماز یدکی است...

نمازی که به صورت ازمایشی خوانده میشود نماز الکی است...

نمازی که با قبله و وضوی اشتباه خوانده میشود نماز چپکی است...

نمازی که با زور و اجبار بقیه خوانده میشود نماز زورکی است...

نمازی که برای گرفتن پاداش خوانده میشود نماز پولکی است...

نمازی که بدون حضور قلب خوانده میشود نماز ابکی است...

نماز شب که از نیمه شب به بعد خوانده میشود نماز نمکی است...

نمازی که به عنوان نافله مستحبی خوانده میشود نماز کمکی است...



نمازی که با حضور قلب و خلوص نیت خوانده شود نماز راسکی است

که از همه ی نمازها بهتر و برتر است...



منبع: www.namaz-nor.blogfa.com

  • Monavvareh Taqani

استفاده ازحرکات نماز برای سلامتی

به‌تازگی پژوهشگران هلندی مردم را به انجام حرکاتی در مراکز ورزشی تشویق می‌کنند که کاملاً با حرکات در نماز مسلمانان‌ها مطابقت دارد، مربیان ورزشکار این کشور می‌گویند این حرکات که در نماز مسلمانان وجود دارد، برای سلامت بدن انسان بسیار مفید است.

به گزارش تسنیم، این تصاویر را هلند در مراکز ورزشی و عمومی قرار داده است و از مردم خواسته که حتماً از این حرکات روزی سه بار و هر بار 10 دقیقه همراه با حرف‌های آرامش دهنده یا خواندن شعر انجام دهند اما در واقع این‌‌ همان حرکاتی است که خداوند بر مسمانان واجب کرده است. به‌راستی چرا اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که نماز برای سلامت انسان مفید است؟ چرا گاهی مسلمانان نسبت به حرکاتی که خداوند برای ما واجب کرده بی‌توجهی را پیشه می‌کنند؟






حجت‌الاسلام عباسعلی واشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی قم و جامعة المصطفی(ص) در این باره به بسیج پزشکی عنوان کرده است: گرچه نگاه ما به اعمال عبادی فقط از جنبه تأثیرات فیزیکی محض آن نیست اما محققان اروپایی طی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از تأثیرات نماز می‌تواند فواید فیزیکی باشد و البته مطمئنم که این تأثیرات فیزیکی را مرتبط با تأثیرات روحی و روانی آن بر انسان دانسته‌اند.

وی با اشاره به اینکه خداوند دارای علم ازلی و ابدی است، ادامه داد: خداوند به‌‌عنوان موجود دارای حکمت مطلق، هرآنچه را که برای انسان و کل مخلوقات فرض کرده قطعاً در سلامت معنوی و جسمی وی مؤثر است زیرا خداوند بدون حکمت امری را بر انسان واجب نمی‌کند.


ورزش کامل در نماز تداعی شده است

این عضو هیئت علمی، یکی از تأثیرات نماز را بر روی جسم بیان کرد و توضیح داد: ورزش‌های مختلف هر یک تأثیرات مثبتی برای ورزشکار دارد اما از نگاه خداوند ورزش کامل در نماز تداعی شده است، گرچه نگاه اصلی خداوند، طاعت و عبادت است اما نماز دارای آن‌چنان اثرات مثبت برای سلامتی است که می‌بینیم دانشمندان اروپایی بعد از هزار و چهارصد سال به این موضوع رسیدند.

حجت‌الاسلام واشیان خاطرنشان کرد: در بررسی دین‌های ماقبل اسلام درمی‌یابیم از جمله مشترکات آن‌ها با دین اسلام سر به سجده گذاشتن است؛ سجده کردن گذشته از اینکه حداقل نشانه بندگی است، از منظر علمی هم جای بحث دارد، درواقع وقتی فردی سر به سجده می‌گذارد، سیستم گردش خون و حوزه مغناطیسی بدنش بهتر عمل کرده و بارهای الکتریکی منفی از او تخلیه می‌شود.


افراد اهل نماز شب سالم‌ترند

این عضو جامعة المصطفی قم با بیان اینکه به‌جرأت می‌توان گفت علم بشر با تمام نقص‌هایی که دارد به این نتیجه رسیده که بشر با سر به سجده گذاشتن می‌تواند بارهای الکتریکی منفی بدن خود را تخلیه و عواملی را که باعث بروز سرطان‌ها می‌شوند خارج کند، می‌گوید: افرادی که اهل نماز شب هستند افراد سالم‌تری‌اند و یکی از علت‌های آرامش‌بخشی نماز شب همین تخلیه بارهای الکتریکی است.

وی افزود: گفتن ذکر و دعا در نماز یعنی ارتباط با یک خالق که کمک می‌کند انسان توکل بیشتری داشته باشد و اضطراب و نگرانی او به حداقل برسد و حتی اگر فرد احساس تنهایی می‌کند کسی را کنار خود ببیند؛ وقتی که فرد در حال رکوع است خود را در محضر بزرگی می‌بیند که غیر او بزرگی نیست، پس به‌رسم ادب، احترام و اطاعت اقامه‌ای می‌بندد که با او صحبت کند و اقرار به سخنانی می‌کند که در گفت‌وگو با هیچ‌کسی این سخنان را به کار نمی‌برد.

حجت الاسلام واشیان ادامه داد: ممکن است که شعر و موسیقی ملایم که تخریب کننده ذهن و عقل نیست (مانند موسیقی‌ای که در جریان آب، نغمه پرندگان و صدای وزش نسیم شنیده می‌شود)، باعث آرامش انسان شود، اما آنچه خداوند برای آرامش ما قرار داده بهترین و متعالی‌ترین شکل است.

وی با بیان اینکه حتماً در اعمال و رفتارهای عبادی واجب شده، فلسفه و حکمتی وجود دارد، تصریح کرد: قطعاً شعری که دارای وزن و قافیه و کلمات خاصی که ساخته و پرداخته ذهن انسان‌ها است، آرامش‌بخش است اما عباراتی که در نماز و ادعیه است، ساخته و پرداخته خداوند، مخلوق انسان‌ها و یا امام معصومی است؛ بنابراین مناجات نماز کاملاً دارای تأثیر و خالی از هرگونه حرف‌های بی‌ارزش است؛ در کتاب‌های تألیف شده از جمله علل الشرایع توضیح این تأثیرات مفصل داده شده است.


غربی‌ها ایده‌های علمی مسلمان‌ها را به نام خود ثبت می‌کنند

این عضو هیئت علمی گفت: به‌عبارتی یافته‌های پژوهشگران غربی نشان از این است که آنها به‌دنبال یافتن جدید‌ترین روش‌ها برای آرامش‌بخشی انسان‌ها و در جستجوی ایده‌های مختلف هستند؛ بین ادیان مختلف آرام‌بخشی بین مسلمانان بیشتر تلألو را دارد؛ اما معمولاً هیچ‌گاه اروپاییان منبع یافته‌های خود را بیان نمی‌کنند و‌‌ همان ایده را در قالب یک یافته جدید علمی و با ثبت آن به نام خودشان ارائه می‌دهند.

به‌گفته وی، نمونه‌های مشابه این‌چنینی زیاد است اما گاهی مسلمانان به کلام امامان معصوم(ع) خود شک می‌کنند در حالی که در آن سوی مرز‌ها پژوهشگران غربی دستورات اسلام را در قالب یک نظریه علمی به کل دنیا پخش می‌کنند؛ امام محمد باقر(ع) فرمودند؛ هر سؤالی دارید بپرسید، ما پاسخ آن را از قرآن برای شما می‌آوریم، قرآن کتاب مکتوبی است که نسخه جاودانه برای همه انسان‌ها در همه زمان‌ها را دارد.


منبع: آفتاب نیوز

  • Monavvareh Taqani

چرا باید نماز بخوانیم؟

چرا در دین اسلام تاکید به نماز خواندن شده است؟




نماز در منظر نخست دستور و حکم خداوند متعال است و او خالق ما و ما مخلوق او هستیم، لذا از دستور او اطاعت می کنیم.

همین ما را بس که اولا با توکل و اطاعت خدا آرامش ارتباط با معبود خود را بدست می آوریم، و ثانیا به سعادت خود که تنها به دست خداست امیدوار می شویم. و از سوی سوم خود خدا برای نماز فوائد بسیاری برشمرده است. مثلا در قرآن مجید می خوانیم که "نماز انسان را از فحشا و منکرات باز می دارد."

توضیح مطلب آن که هر فردی وقتی خود را تحت مجموعه و یا سازمانی قرار می دهد باید دستورات و قوانین آن سازمان و آن مجموعه را رعایت نماید، کسی هم که خود را مسلمان می داند و تحت نظام متعالی اسلام قرار گرفته و آئین جهانی اسلام را پذیرفته است، باید به مقررات و ضوابط آن پایبند باشد.

بنابر این نماز خواندن در نگاه اول به عنوان یک وظیفه دینی بر هر فرد مسلمان واجب است، چرا که خداوند متعال این وظیفه را بعهده هر فرد مسلمان نهاده و دستور به انجام آن داده است: « ... أقیموا الصلاة ...» یعنی نماز را به پا دارید (بقره/43 و 83 و 110 – نساء/77 و 103 – یونس/87 – حج/78 – و...) علاوه بر این، نماز خواندن در حقیقت نوعی تشکر از خداوند است، در مقابل همه نعمتهایی که به انسان عطا کرده، و همچنین اظهار بندگی و عبودیت در مقابل آن خالق بی همتا است.

و این هر دو وظائف اخلاقی هر انسانی است. فطرت هر انسانی، مستقل از شرع، او را به شکر گذاری نسبت به ولی نعمتش فرامی خواند.



در وصف نماز به چند مطلب که از روایات اخذ شده، توجه کنید:

- نماز چراغ و روشنی دل مؤمن، و زینت اسلام است. (جامع الاخبار، ص 72 ـ زبده العلوم، ج 2، ص 231)

-  روح و احساس و هدف اصلی نماز، ذکر و یاد خداوند است، که اگر انسان همیشه با آن همراه باشد از معاصی به دور و به نیکی ها روی می آورد.

- نماز، پشتوانه ای عظیم برای حل مشکلات است. (بقره/ 153 ـ غرر الحکم، ص 99)

- نماز، غفلت را از انسان زدوده، و باعث تقویت روح می شود. (غرر الحکم، ص764)

- نماز، جلسه عاشق با معشوق است.(غرر الحکم، ص 404 و 15)

- نماز، خودبینی و کبر و غرور را از بین می برد.(نهج البلاغه، کلمات قصار 252)

- نماز وسیله شستشوی از گناه و آمرزش و مغفرت الهی است. (وسائل الشیعه، ج3، ص 7)

- نماز، قطع نظر از محتوای خودش با توجه به شرائط صحت، دعوت به پاکسازی زندگی می کند، چرا که توصیه به پاکی لباس نمازگزار، پاکی و طهارت مکان نمازگزار و … دارد.

- نماز، روح انضباط را در انسان تقویت می کند، چرا که هر روزه، و آن هم در اوقات معینی باید اقامه گردد. کلام آخر اینکه دانشمندان و روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که بسیاری از امراض و بیماریهای جسمی انسانها بر اثر اضطراب روحی و نداشتن آرامش و اطمینان روحی و فکری است، و همچنین افراد متدین و با ایمان به خاطر اینکه خود را متصل به قدرتی مافوق طبیعت، و مرتبط با نیروی عظیم الهی کرده اند، نسبت به افراد دیگر عمر طولانی تری داشته و زودتر بر بیماریهای جسمی خود غلبه می کنند.


منبع: تبیان

  • Monavvareh Taqani


درباره نماز صدها آیه و حدیث از ائمه اطهار علیهم السلام به دست ما رسیده که فواید نماز را که حدود هزار فایده می باشد, ذکر کرده اند؛

برای آنکه جوانان عزیز با فلسفه نماز آشنا شوند, تعدادی از آن علل ذکر خواهد شد.

البته این همه فایده وقتی بوسیله نماز حاصل می شود که انسان نماز را با حضور قلب بخواند.



1. چراغ و روشنی دل مؤمن:
رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
«...لکل شی ء سراج و سراج قلب المؤمن الصلوة الخمس...»
«برای هر چیزی چراغی است و چراغ قلب مومن نمازهای پنجگانه است.»
«جامع الاخبار, ص 72 – از سبزواری. زبدة العلوم: ج 2 , ص 231»

2. زینت اسلام:
همچنین آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم فرمود:
« ان لکل شی ء زینة و زینة الاسلام الصلوة الخمس...»
براستی برای هر چیزی زینتی است و زینت اسلام نماز های پنجگانه می باشد.

3. ستون مؤمن:
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
«...لکل شیی ء رکن و رکن المؤمن الصلاة...»
برای هر چیزی یایه و ستونی است و ستون مؤمن نماز است.

4. پشتوانه عظیم در حل مشکلات:
خداوند سبحان در برابر مشکلاتی که دشمنان اسلام و مشکرین از راههای مختلف برای رسول اکرم صلی الله و علیه و آله وسلم بخاطر ابلاغ رسالت ایجاد می کردند به مؤمنان می فرماید:
«یا ایها الذین آمنوا استعینوا بالصبر والصلوة ان الله مع الصابرین».
ای کسانیکه ایمان آورده اید. (در برابر مشکلات و حوادث) از صبر (روزه) و نماز کمک بگیرید زیرا خداوند سبحان با صابران است. «بقره، 153»
از این آیه شریفه و روایات دیگر استفاده می شود که: استقامت و نماز انسان را در حل مشکلات پیروز و در برابر حوادث مقاوم می کند, زیرا نماز ارتباط انسان با قدرت مطلق و خالق هستی برقرار می کند, و کسی هم با چنین قدرتی ارتباط داشته باشد دیگر ترس, ناامیدی و خستگی برایش معنا ندارد.
امام صادق علیه السلام فرمود:
«کان علی اذا اهاله امر فزع قام الی الصلاة ثم تلاهذه الآیة (واستعینوا بالصبر والصلوة.»
هنگامی که مشکل مهمی برای علی علیه السلام پیش می آمد به نماز برمی خاست, سپس این این آیه را تلاوت می فرمود: «واستعینوا بالصبر والصلوة».    «تفسیر نمونه: ج 1 , ص 219»
حضرت علی علیه السلام فرمود:
«الذکر یوجب الاعتبار و یؤمن الاعسار و یثمر الاستظهار.»
یاد خداوند سبحان موجب پذیرش پند, و ایمنی از سختی است, و میوه اش پشتیبان یافتن است. «غررالحکم: ص99»

5. وسیله تقویت روح:
حضرت علی علیه السلام فرمود:
«مداومة الذکر قوت الارواح و مفتاح الصلوة»
همواره به یاد خداوند بودن غذای جان ها و کلید پارسایی و شایستگی است. «غررالحکم: ص 764»

  • Monavvareh Taqani