دعوت به نماز

نماز معنادهنده و جهت دهنده به زندگی آدمی است.

دعوت به نماز

نماز معنادهنده و جهت دهنده به زندگی آدمی است.

مشخصات بلاگ
دعوت به نماز

نمازهایت را عاشقانه بخوان؛ حتی اگر خسته‌ای یا حوصله نداری، قبلش فکر کن چرا داری نماز میخوانی و با چه کسی قرار ملاقات داری...
آن وقت کم کم لذت میبری از کلماتی که در تمام عمر داری تکرارشان میکنی...
تکرار هیچ چیز جز نماز در این دنیا قشنگ نیست...

"شهید مصطفی چمران"

بایگانی
نویسندگان

زمان عبادت در کودکان

دوشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۷، ۰۳:۰۰ ب.ظ

روایت شده که پیامبر اکرم عده ای از کودکان را دید و فرمود: وای بر کودکان آخرالزمان؛ از دست پدرانشان!

گفته شد: ای رسول خدا، از دست پدران مشرک آنها؟

فرمود: نه، از دست پدران مومن آنها! پدرانی که چیزی از واجبات را به آنان یاد نمی دهند و اگر آن فرزندان چیزی از واجبات را فرا گیرند، آنان را منع میکنند! ولی به اندک چیزی از دنیا از آنها خشنود میشوند! من از چنین پدرانی بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.

کودکانی که از اول با ایمان به خدا تربیت میشوند اراده‌ای قوی و روانی نیرومند دارند، از دوران کودکی رشید و با شهامت هستند و آثار درخشان ایمان از خلال گفتار و رفتارشان به خوبی مشهود است.

یوسف صدیق فرزند یعقوب پیغمبر است، این کودک محبوب درس خداپرستی را از پدر بزرگوار خود فراگرفته و در دامن یعقوب، طفل با ایمانی بار آمده است.

برادران بزرگترش به وی حسد بردند، تصمیم گرفتند او را آزار دهند، کودک را با خود به بیابان برده و پس از رفتاری خشن و ناراحت کننده، به فکر قتلش افتادند، سپس از کشتن او صرف نظر نموده و به چاهش افکندند و سرانجام طفل را به کاروانی از مصر، فروختند.

ابوحمزه از امام سجاد (ع) پرسید: روزی که یوسف را به چاه افکندند چند ساله بود؟

حضرت پاسخ داد: نه ساله.

از کودک نه ساله ای که به این وضع سخت و شرایط ناراحت کننده دچار شده، جز اضطراب و جزع انتظار دیگری نیست. ولی نیروی ایمان در این کودک اثر عجیب و حیرت زایی گذارده است.

موقعی که یوسف را از چاه خارج کردند و به غلامی معامله نمودند یکی از حضار به وضع کودک رقت کرد و از روی مهربانی گفت: نسبت به این طفل غریب نیکی کنید. یوسف که جمله راشنید با اطمینان خاطر و آرامش روان گفت: آن کس که با خداست گرفتار غربت و تنهایی نیست.

حلیمه سعدیه دایه رسول اکرم میگوید: وقتی حضرت رسول یه ساله شد روزی به من گفت: مادر، روزها برادرانم کجا میروند؟

جواب دادم گوسفندان را به صحرا میبرند.

گفت: برای چه مرا با خود همراه نمیبرند؟

گفتم: مایلی بروی؟

گفت: بلی.

فردا صبح پیغمبر را شست و شو کرد، به موهایش روغن زد، به چشمانش سرمه کشید و یک مهره‌ی یمانی که در نخ کشیده بود برای محافظت او به گردنش آویخت. حضرت محمد (ص) مهره را از گردن کند و گفت: مادر، خدای من که همواره با من است نگهدار و حافظ من است.

ایمان به خداوند است که طفل سه ساله ای را این چنین آزاد و نیرومند بار می‌آورد!

روان کودک برای پذیرش تعالیم ایمانی و اخلاقی، مانند زمین مستعدی است که هر بذری را در خود می‌پرورد. پدران و مادران وظیفه دارند در پرورش ایمان و اخلاق کودک تسریع کنند و کمترین فرصت را به رایگان از دست ندهند.

لازم است خیلی زود و به موقع، دل کودک را به حب خدا و مهر پیشوایان الهی و رهبران روحانی متوجه کنند.

امام صادق (ع) فرمودند: احادیث اسلامی را به فرزندان خود هرچه زودتر بیاموزید قبل از آنکه مخالفان، بر شما سبقت گیرند و دل های کودکان شما را با سخنان نادرست خویش اشغال نمایند.

منبع: کتاب نقش نماز در زندگی اثر کبری حیدری

نظرات  (۱)

Like :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی